2010. szeptember 6., hétfő

Nu i puszty

Figyelj ide, ez nagyon mesésen hangzik, de én azt gondolom, hogy amikor mi kicsik voltunk, akkor nekünk az anyánkban az volt a rossz tulajdonság, hogy szigorú volt, hogy megkövetelte, hogy igenis olvasni kell, és minekünk olvasni kellett. Ha nem akartuk az egyszeregyet megtanulni, akkor is meg kellett tanulni, bár mi nagyon szerettük az ő óráit, különösen amikor otthon korrepetált. Az asztal körül mindig ott sertepertéltünk a testvéremmel és ha kellett, ha nem, mindenbe beleszóltunk, és akkor leintett bennünket. Megkövetelte tőlünk, hogy söpörjünk föl, meg mossunk föl. Kicsik voltunk, tizenhárom meg tizenegy évesek, amikor apukánk meghalt, és igazán két keze apunak volt meg nekünk. Anyánknak csak egy működő keze volt, tehát anyuka megkövetelte, hogy mi sok mindent csináljunk a ház körül. Lehet, hogy mi ezt akkor rosszul ítéltük meg. Én kérdeztem is tőle,
- anyuka, te szeretsz-e bennünket?
Mire azt válaszolta, hogy
- nagyon.
Mikor elfordultam, akkor még hozzátette,
- amikor alusztok.
- Amikor alusztok, akkor, (nevetünk) mert akkor csöndben vagytok és nem mondtok ellent.
Igen, mert végül is, hiába volt neki egy keze, ő azért mosott, ő azért főzött, végezte a házimunkát.
- Megvert benneteket valaha is?
Nem, nem.
- Pofon nem vágott, ha szemtelen lettél volna véletlenül?
Nem tudott verni, nem, nem, haragudott rám, amikor én megharagudtam rá, amikor el akartam volna valamit érni nála, s ő azt mondta, hogy nem, és akkor azt mondtam,
- akkor is megcsinálom.
S akkor mindig így megrántottam, megvontam a vállam a nem érdekel és a minden mindegy jegyében. És mindig azt mondtam neki, ha valami nem tetszett,
- nu i pusty.
- Legyen. Úgy is jó.
Mikor azt mesélte valamelyik gyerekről az osztályban, hogy milyen kedves, aranyos, meg szófogadó, meg mit tudom én,
- mintegy példaként állítva elétek,
igen, én meg azt mondtam neki, hogy
- nu i pusty.
- Legyen. Vagy le van sajnálva, kit érdekel. Ennek a nu i pusty-nak mennyiféle és milyen mély értelmű jelentései lehetnek, valóságos kincsesbánya.
(nevet) És ez volt az én válaszom, amely anyukát persze nagyon nem vidította föl, de ez volt.
Nem emlékszem rá, Panni. Lehet, hogy a távolság, lehet, hogy az anya hiánya már, de nem tudom és nem is emlékszem rá, hogy anyámnak lett volna rossz tulajdonsága. Én azt hiszem, hogy az a betegség, ami ővele volt végig, ez a paralízissel végződő meningitisz, agyhártyagyulladás vagy mi csoda, lehet, hogy minden rosszat kiölt belőle.
- Pedig előfordulhatott volna akár az ellenkezője is, nem? Hiszen ha valakinek van egy valamilyen fizikai visszamaradottsága, úgy nevezett handcap-je, az gonosz emberré is válhatott volna.
Erre mondta az édesanyám mindig, hogy
- édeslányom, hidd el nekem, hogy nagyon sok a handicap-pes ember és a többségük gonosz.
- Mert nem tud megbékélni önmagával irigyli a másik egészségét.
És azt mondta még nekem, hogy
- én egy kivétel vagyok.
Anyám tudta, hogy ő egy kivétel.
- Amikor ment a Xenia, teszem azt, a piacra bevásárolni, akkor ti mentetek neki segíteni (anyám közbeszól, hogy persze) , vagy volt olyan, hogy neki esetleg egyedül kellett haza cipekednie (anyám közbeszól, dehogyis), vagy akár az is megtörténhetett, hogy a nyilvánvaló fizikai elesettsége segítséget váltott ki a többi emberből?
Az úgy volt, hogy vagy apám ment vele, ha szükség volt rá, egyébként apám egyedül is elboldogult a bevásárlásokkal, nem kellett neki, hogy az asszony megmondja, melyik dinnyét vegye, nem kellett. Amikor meg tizenegy-tizenhárom évesek lettünk és apa nélkül maradtunk, akkor Xeniaí-val mentünk, segítettünk neki. De az milliószor előfordult, hogy elment a piacra vagy a piac közelében járt és vett valamit, akkor valamelyik tanulója, aki éppen ott volt, haza hordta a cuccot.
- A tanuló segített tanárának. Szép, nagyon szép.
Más. Eddig nem vitattam a szexuális kérdéseket részletekbe menően, most sem fogom. Ha jól emlékszem, azt mondta az anyukád, hogy őneki mindenképpen kell gyerek, mégpedig három gyerek, amelyből kettő meg is lett, mert az egyik még a születése előtt meghalt. Hogy minden törvényes legyen, ehhez szüksége volt egy férjre, melyet egy nálánál jóval idősebb emberben talált meg. Meglettek a gyerekek és ezzel a szexuális kapcsolatuknak is egyszer s mindenkorra végeszakadt?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése